Harvinainen sininen, jonka mayat keksivät

Author: | Posted in oriseutu No comments

1600-luvun Euroopassa ultramariinin sininen tehtiin puolijalokivestä nimeltä lapis lazuli, jota nykyään käytetäään välillä koruissa. Tätä puolijalokiveä louhittiin kaukana Afganistanissa, ja sen arvo oli silloin enemmän kuin painonsa arvoinen kullassa. Tästä aiheesta kerrotaan lisää BBC-uutisten verkkosivuilla.

Vain kaikista menestyneimmät taiteilijat saivat tuolloin käyttää kyseistä väriä. Tuohon aikaan siis vähemmän tunnetut taiteillijat saivat tyytyä toisiin väreihin, jotka haalistuivat auringossa. Vasta teollisen vallankumouksen aikaan, 1800-luvulla, keksittiin synteettinen vaihtoehto tälle värille, jolloin muutkin taiteillijat pääsivät käyttämään ultramariinin sinistä väriä. Vasta 1900-luvun puolivälissä arkeologit huomasivat, että mayat olivat keksineet tämän värin jo vuosisatoja ennen.

Arkeologit, jotka tutkivat muun muassa mayasivilisaation raunioita, olivat hämmästyneitä, kun he löysivät seinämaalauksia, jotka olivat sinisiä. Nämä seinämaalaukset olivat ajalta 300 vuotta ennen ajan laskun alkua. Tällä värillä oli kuitenkin seremoniallinen merkitys mayoille. He käytttivät kyseistä väriä ihmisuhrien maalaamiseen ja alttariensa värjäämiseen siniseksi. Arkeologeja kummastutti, miten mayoilla saattoi olla kyseistä väriä. Vasta 1960-luvun lopulla löydettiin tämän sinisen alkulähde. Hyvin harvinaista ja mineraalista savea sekoitetaan erääseen indigokasviin, jolloin saadaan seinämaalauksissa esiintyvä väri.

Myös Uuden maailman amerikkalaiset taiteilijat käyttivät paljon sinistä väriä maalauksissaan. Ei ole saatu pitäviä todisteita siitä, että tätä kyseistä indigokasvia tai mayojen sinistä olisi kuitenkaan käytetty Uudessa maailmassa, kuten taiteilijat käyttivät sinisenä värinä lapis lazulista Euroopassa. Selvää kuitenkin on, etteivät Uuden maailman taiteilijat käyttäneet samaa ultramariinin sinistä, kuin eurooppalaiset taiteilijat, joka tuli lapis lazulista. Tästä lapis lazulista saatava ultramariinin sininen väri on tumma. Kun taas Uuden maailman taiteilijoiden käyttämä väri on samankaltainen kuin mayojen sininen. Mayojen sininen on myös hyvin aikaa kestävä väri, kuten 1600 vuotta vanhat seinämaalaukset todistavat.

Artikkelissa kysytään myös, ovatko globalisoituminen ja kulttuurien laajempi sekoittuminen voineet alkaa paljon aiemmin, kuin historian kirjammme antavat olettaa. Latinalaisessa Amerikassa on inspiroiduttu muun muassa barokin ajan taiteesta ja sinisestä, joita eurooppalaiset suuret taiteilijat käyttivät. Näiden Uuden maailman taiteilijoiden myös epäillään käyttäneen samasta lähteestä tulevaa ultramariinin sinistä, jota mayat käyttivät myös aikoinaan.

Add Your Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *